Logistika yra veiklos sritis apimanti prekių judėjimą, prekybinę veiklą ir organizacinius procesus. Ji susitelkusi į planavimo, įgyvendinimo bei kontroliavimo priemonės, krovinių srauto organizavimą, pervežimą, sandėliavimą ir kt.
Įmonės renkasi skirtingas logistikos rūšis atsižvelgdamos į tai, kad išlaidos būtų kuo mažesnės, o transportavimo veikla kuo efektyvesnė. Kokybiško transportavimo metu prekės turi būti transporto priemonėse ir judėtų maksimaliu greičiu. Produktų pristatymo terminai planuojami atsižvelgiant į įmonės gamybos poreikius, transportavimo atstumą, logistikos rūšies parinkimą ir pan. Planuojant prekių pristatymus visų pirma reikia pasirinkti transporto rūšį, o tik po to – konkrečius vežėjus. Prekės gali būti transportuojamos viena iš penkių transporto rūšių: automobiliais, geležinkeliais, vandens arba oro transportu ir vamzdynais. Kiekvienas transportavimo būdas turi tam tikrų privalumų ir trūkumų. Aptarkime kiekvieną jų išsamiau.
Automobilių transportas yra viena iš dažniausiai naudojamų logistikos priemonių. Kroviniai vežami visur, kur tik mašina turi galimybę privažiuoti. Šios rūšies logistika yra viena efektyviausių, kadangi tai, kaip vežami kroviniai, galima būti gana tiksliai nustatyta vietos ir laiko atžvilgiu. Tai ypač svarbu, kai krovinio vežimas yra neatsiejamas nuo gamybos proceso. Automobiliais pervežami įvairaus dydžio kroviniai. Efektyviausi tokie pervežimai, kai nuvažiuotas atstumas neviršija 800 kilometrų. Krovinių pervežimas automobiliais naudingas dar ir tuo, kad mašinos yra labai manevringos, važiuoja gana greitai ir reguliariai, įpakuoti prekes būna paprasta. Kita vertus, ši logistika gana brangi, jai reikalingas skubus iškrovimas, yra grobstymo galimybė.
Geležinkelių transportą reikėtų rinktis tada, kai kroviniai būna ypač dideli, kadangi, čia vieno reiso metu yra galimybė pervežti gerokai daugiau nei automobiliu. Toks pervežimas nėra brangus, o nuvažiuoti galima iš tiesų labai didelius atstumus. Be to, geležinkeliu vežant prekes eismo netrikdo kitos transporto priemonės, o tai sutaupo laiko. Traukiniais teisiškai galima pervežti visas prekes, o tai ne visada galima naudojant kitas transporto rūšis. Kita vertus, tokia logistika turi ir nemažai trūkumų. Pagrindinis jų yra tai, kad jei iki pristatymo vietos nėra nutiesto geležinkelio, tai krovinys kažkurioje stotyje turi būti perkrautas ir pervežtas automobiliu. Didelių problemų kyla ir tuomet, kai kroviniai gabenami iš rytų į vakarus ar atvirkščiai, nes vakarų šalių traukinių bėgių atstumas yra mažesnis, nei rytų Europoje. Dėl šios priežasties krovinys turi būti perkeliamas iš vienų vagonų į kitus. Naudojantis šia transportavimo priemone reikia prekes ypač patikimai ir stipriai supakuoti, nes tik taip bus išvengta smūgių manevravimo metu. Nedžiugina ir tai, kad kroviniai traukiniais vežami gana ilgai, kyla vagysčių pavojus.
Vandens transportas būna vidaus vandenų bei jūrų. Juo geriausia vežti jau pagamintą produkciją, didžiulius kiekius birių arba skystų medžiagų. Transportuojant prekes vidaus vandenų transportu yra sumažinama automobilių kelių apkrova, be to pavojingi kroviniai, pvz., benzinas, nuodingos medžiagos ir kt., nevežamos per miestų teritorijas. Tokia logistika turi gana mažus transportavimo kaštus, didelį našumą, nenutrūkstamą judėjimą visą parą bei nepriklausomybę nuo oro sąlygų. Logistika vandeniu ypač tinkama norint transportuoti didelio tūrio krovinius arba menkavertes medžiagas. Labai patogu transportuoti tokius krovinius, kuriuos būna galimybė iškrauti naudojant specialią mechaninę įrangą. Vandens transportu geriausia gabenti tas prekes, kurių pristatymas nėra skubus, kadangi plaukimas užtrunka gana ilgai. Be to, laivo greitį vidaus vandenyse neretai tenka mažinti dėl gyvenamųjų vietų, tiltų ar kitų trukdžių, pakrovimo ir iškrovimo darbai užtrunka gana ilgai, kroviniai turi būti gerai įpakuoti.
Oro transportu daugiausiai yra skraidinami keleiviai, o ne kroviniai. Čia prekių transportavimas sudaro vos vieną procentą. Tai labiausiai lemia didelė kaina. Oro transportu naudojasi tos įmonės, kurioms ypač svarbus yra pervežimo greitis. Dažniausiai kroviniai gabenami šia transporto rūšimi būna vertingi ir brangūs. Transportuojant krovinius oro transportu nereikalingas specialus įpakavimas. Kita vertus oro uostai būna toli nuo gyvenamų vietų, todėl pristatymo laikas ilgėja, lėktuvams didelę įtaką daro oro sąlygos.
Vamzdynų transportas yra gana nauja logistikos rūšis. Šiuo būdų daugiausia tiekiamos dujos, nafta bei jos produktai. Gabenimas vyksta uždaroje erdvėje, metaliniais skirtingo skersmens vamzdžiais. Tokiuose vamzdynuose būtinas atitinkamas slėgis, todėl trasose būna statomos siurblinės. Vamzdynų logistikos veiklai reikalingos didelės investicijos ir tinkami politiniai sprendimai. Gabenimas vamzdynais yra ypač ekologiškas, jis nekenkia gamtai, nes transportavimas vyksta uždaroje erdvėje, be to jis yra ypač patikimas, nepriklausomas nuo oro sąlygų ir kelių. Kita vertus, tokių trasų įrengimas ir kontrolė daug kainuoja, nutraukus medžiagų tiekimą sunku vamzdynus vėl pripildyti.
Taigi, pasirinkus mažiausią krovinio gabenimo kainą arba pati greičiausią pristatymą, ne visada yra galimybė sutaupyti, nes auga kitos veiklos išlaidos ar kainos.
Parašykite komentarą