
Utenos rajono savivaldybės sprendimas optimizuoti viešojo transporto maršrutus, siekiant sumažinti finansinius nuostolius ir pagerinti paslaugų efektyvumą, sukėlė audringą gyventojų nepasitenkinimą. Nors savivaldybė siekia taupyti, gyventojai teigia, kad naujasis tvarkaraštis ir pakeistos trasos drastiškai pablogino susisiekimą atokiuose kaimuose, ypač keldami problemų senoliams, moksleiviams ir darbuotojams, neturintiems asmeninio transporto. Ši socialinė įtampa dėl viešųjų paslaugų prieinamumo tapo viena opiausių pastarojo meto regionu naujienos problemų.
Optimizavimo priežastys ir poveikis
Utenos rajono savivaldybės administracija, reaguodama į nuolat augančius nuostolius, patiriamus dėl mažo keleivių skaičiaus atokesniuose maršrutuose, priėmė sprendimą apie 20 proc. sumažinti reisų skaičių ir pakeisti dalies autobusų maršrutų trajektorijas. Sprendimas buvo grindžiamas ekonominiais argumentais – taupyti degalus ir viešojo transporto įmonės resursus.
Savivaldybės atstovas spaudai, Gintaras Šimkus, paaiškino sprendimo motyvus: „Mūsų tikslas – tvari ir efektyvi viešojo transporto sistema. Kai kuriuose maršrutuose, ypač per atokius kaimus, autobusai važiuodavo beveik tušti. Toks vežimas yra neefektyvus ir eikvoja biudžeto lėšas, kurias galėtume panaudoti kelių priežiūrai ar kitoms socialinėms reikmėms. Naujasis modelis turėtų užtikrinti didesnį maršrutų prieinamumą ir efektyvumą, pritaikant juos prie realaus keleivių poreikio didesniuose gyvenvietėse.“
Tačiau pakeitimai atsiliepė skaudžiai. Gyventojai iš Saldutiškio, Tauragnų ir Daugailių seniūnijų, kuriose atšaukti rytiniai ir vėlyvieji reisai, susidūrė su sunkumais pasiekti darbą, gydymo įstaigas ar paštą Utenos mieste. Pavyzdžiui, atšaukus vėlyvą vakarą kursuojantį autobusą, dirbantieji Utenoje neteko galimybės grįžti namo po darbo.
Labiausiai nukentėjusios socialinės grupės
Naujosios taisyklės labiausiai palietė kelias socialines grupes:
- Senjorai ir neįgalieji: senyvo amžiaus gyventojai, kurie dažnai neturi asmeninio automobilio, dabar turi nueiti kelis kilometrus iki naujos, arčiau pagrindinio kelio esančios stotelės. Tai ypač sudėtinga šaltuoju metų laiku ar esant blogai sveikatai. Be to, sumažintas reisų skaičius reiškia, kad vizitams į gydymo įstaigas mieste dabar reikia skirti visą dieną.
- Moksleiviai: nors didesniems moksleivių srautams organizuojami mokykliniai autobusai, dalis vyresniųjų klasių moksleivių, lankančių popamokinę veiklą, priversti derintis prie retų viešojo transporto tvarkaraščių, o tai riboja jų galimybes dalyvauti papildomame ugdyme.
- Darbuotojai: mažesnes pajamas gaunantys gyventojai, dirbantys Utenos mieste, bet gyvenantys kaimuose, tapo priklausomi nuo kaimynų ar taksi paslaugų, o tai smarkiai padidina jų mėnesio išlaidas.
Gyventojų atsakas ir pilietinis aktyvumas
Reaguodami į pokyčius, Utenos rajono kaimų bendruomenės susivienijo. Organizuotas viešas susitikimas su Savivaldybės atstovais, kuriame gyventojai išreiškė savo pasipiktinimą, nepasitenkinimą ir reikalavimus grąžinti buvusius maršrutus. Internete inicijuota peticija, surinkusi šimtus parašų.
„Mums buvo pasakyta, kad per dieną autobusu važiuoja tik du ar trys žmonės. Bet tie du ar trys žmonės turi teisę gyventi ir dirbti! Atimti paskutinę susisiekimo galimybę – tai pasmerkti mus izoliacijai“, – sakė viena iš protesto iniciatorių, Daugailių gyventoja Elena Petrauskienė.
Ji pabrėžė, kad transporto paslaugos atokiuose regionuose negali būti vertinamos vien pagal ekonominį pelningumą – tai yra socialinė paslauga, garantuojanti piliečių mobilumą ir gyvenimo kokybę.
Ieškant kompromiso: sprendimai ateičiai
Ekspertai siūlo, kad norint spręsti susisiekimo problemą Utenos regione, reikalingas lankstesnis ir inovatyvesnis požiūris, o ne tiesioginis maršrutų naikinimas. Tai viena sudėtingiausių regionu naujienos spręstinų problemų.
Alternatyvūs sprendimo būdai apima:
- Transportas pagal poreikį (On-Demand Transit): mažesniuose maršrutuose vietoj didelių autobusų siūloma diegti iškviečiamojo transporto sistemą (pavyzdžiui, mažesnius mikroautobusus), kuri aptarnautų keleivius tik gavus užsakymą. Tai sumažintų sąnaudas ir užtikrintų paslaugų prieinamumą ten, kur nėra didelio keleivių srauto.
- Mokyklinio ir viešojo transporto integravimas: prijungti dalį viešojo transporto reisų prie mokyklinių autobusų tvarkaraščių, leidžiant bendruomenės nariams (ne tik moksleiviams) jais naudotis už minimalų mokestį.
- Subsidijų peržiūra: vietos valdžia turėtų derėtis su valstybės institucijomis dėl tikslinio finansavimo socialiai svarbiems, bet neefektyviems maršrutams, pripažįstant jų svarbą regionų socialinei sanglaudai.
Utenos rajono savivaldybė patvirtino, kad, atsižvelgiant į gyventojų nepasitenkinimą, bus peržiūrimi kritiškiausi maršrutai. Planuojama įsteigti darbo grupę, kuri kartu su bendruomenių atstovais ieškos kompromisinių sprendimų. Tačiau aišku, kad viešojo transporto paslaugų balansas tarp ekonominio efektyvumo ir socialinės prieinamumo liks didžiausiu iššūkiu regiono valdžiai.

Parašykite komentarą